بازدید از صفحه اصلی شیوا فایبر

الیاف ویرجین پلی استر ( Polyester Virgin Fibers )

الیاف ویرجین پلی استر نوعی از الیاف پر مصرف می باشد که امروزه طرفداران و مصرف کنندگان بسیاری را به خود جلب نموده است. مواد اولیه ساخت این نوع الیاف دارای ناخالصی بسیار کمی بوده که خواص و کیفیت محصول نهایی را حفظ و ارتقا می بخشد. در ادامه این مقاله خواهیم گفت که الیاف پلی استر ویرجین چیست و خواص و کاربرد های دقیق الیاف را شرح خواهیم داد.

الیاف پلی استر ویرجین چیست؟

امروزه با توجه به رقابت در فروش کالا و کاهش هزینه های تولید، سعی بر ساخت و تولید کالا هائیست که با حداقل هزینه ها تولید شده و به فروش برسد. از جهتی توجه به تقاضا و بودجه مشتریان و نیاز بازار، تولید محصولات با هزینه های کمتر، مسبب تولید کالا هاییست که کیفیت و قیمت مناسبی داشته باشد. این وجود تاثیر خود را بر صنعت نساجی و تولید الیاف پلی استر نیز گذاشته است. به گونه ای که تولید کنندگان برای تولید کالا ها از مواد اولیه با هزینه های کمتری برای ساخت استفاده می کنند. این در صورتیست که تقاضا برای خرید محصول فراهم بوده و بازار مشخصی را دنبال کند.

الیاف پلی استر ویرجین

تولید الیاف پلی استر شامل انواع مختلفی می باشد که دارای کیفیت ها و قیمت های گوناگون می باشد. نوعی از الیاف پلی استر ساخته شده با مواد اولیه بازیافتی تولید می شود که دارای قیمت کمتری به نسبت سایر الیاف به فروش می رسد. این الیاف به نام الیاف پلی استر ریسایکل یا الیاف پلی استر بازیافتی شناخته شده است. در ساخت الیاف پلی استر ریسایکل از در صد قابل توجهی از مواد اولیه بازیافتی استفاده می شود که این میزان بسته به قیمت و کیفیت نهایی معمولا صد در صد سهم مواد اولیه را به خود اختصاص می دهد. مواد اولی ساخت پلی استر ریسایکل انواع پت ها و مواد بازیافتی مشابه می باشد.

نوعی دیگر الیاف پلی استر که کیفیت مطلوبی داشته و دارای حداقل میزان ناخالصی ممکن می باشد، الیاف پلی استر ویرجین نامیده می شود. این نوع الیاف مستقیما از مواد اولیه پتروشیمی و گرانول های پالایشگاهی ساخته شده و میزان سهم مواد بازیافتی در تولید این نوع الیاف صفر می باشد. با توجه به مفهوف لغوی ویرجین، می توان به بکر بودن و دست نخوردگی الیاف پی برد.

تولید الیاف پلی استر ویرجین

همانطور که اشاره شد، در تولید الیاف پلی استر ویرجین از هیچگونه مواد بازیافتی و دست خورده استفاده نمی شود. البته این امکان تنها در صورتیست که صداقت تولید کننده اثبات شده و حتی از حداقل میزان مواد بازیافتی در سهم تولید الیاف پلی استر ویرجین استفاده نشود. هر چند سایر تولید کنندگانی هستند که برای کاهش هزینه ها و افزایش سودشان، در صدی از مواد بازیافتی را به مواد اولیه افزوده و به عنوان الیاف پلی استر ویرجین به فروش می رسانند. در اینگونه موارد تخصص و دانش لازم مستلزم شناخت محصول با اصالت می باشد. اما با توجه به استاندارد های تولید الیاف و حفظ خواص فیزیکی، به این گونه الیاف که با مواد بازیافتی ترکیب می شوند، الیاف پلی استر سمی ویرجین گفته می شود.

با توجه به خالص بودن مواد اولیه تولید الیاف پلی استر ویرجین و عدم برخورداری از رطوبت، آلودگی و نیاز به پاکسازی مواد اولیه، تولید این نوع الیاف، مشکلات خط تولید را کاسته است. از جهتی در نقطه مقابل قیمت فروش بالاتری را به نسبت سایر الیاف به خود اختصاص داده است. همچنین ضخامت (دنیر) الیاف تولید شده از گرانول های پتروشیمی، کمتر بوده و نازک تر از الیاف تولید شده توسط مواد بازیافتی هست. تولید این نوع الیاف به طور کلی به دو شکل تو پر و توخالی تقسیم می شود. الیاف تو پر به نام الیاف ویرجین سالید و الیاف تو خالی به نام الیاف  ویرجین هالو شناخته شده هستند. تولید هر کدام از انواع الیاف، نیازمند صفحات رشته ساز دستگاه های تزریقی تولید مواد پلی استری می باشد که هر کدام ساختار مخصوص به خود را دارند.

خواص الیاف پلی استر ویرجین

طبق خواص مواد اولیه تولید الیاف پلی استر ویرجین و عدم برخورداری از تبعات مواد بازیافتی از قبیل نیاز به شستشو مواد، پاکسازی وضد عفونی، این گونه الیاف بازار به خصوصی را به خود اختصاص داده است. همچنین دارای خواصی فیزیکی مشخصی هست که فقط این نوع الیاف دارا می باشد و از جهتی سهولت در تولید الیاف ویرجین، زحمت تولید کنندگان را کاهش داده است.

اولین خاصیت الیاف ویرجین مقاوت کشسانی بالایشان می باشد. این ویژگی به علت عدم دخالت مواد بازیافتی و ناخالص ها، سبب شده است که رنجیره و رشته مواد در خط تولید قطع نشده و پیوسته ادامه داشته باشد. خاصیت بعدی الیاف ویرجین برخورداری از توانایی تولید در ظرافت های بالا می باشد. به گونه ای که می توان الیافت را تا اندازه نیم دنیر تولید نمود. منظور از واحد یکتای دنیر، میزان وزن الیاف بر طولشان در عدد 9000 می باشد. یعنی الیافی که یک دنیر هست، دارای طول 9000 متری با وزن یک گرم می باشد. این میزان بسیار ظریف و نازک بوده که نیاز مصرف کنندگان به الیاف با ظرافت بالا را تامین می کند.

این دسته از الیاف فاقد ناخالصی های ناچیز مواد می باشند. از این رو نیازی به ضد عفونی و پاکسازی آلیاف از میان رفته و تولید راحت تر با مراحل کمتری را در پی دارد. از جهتی خلوص مواد به بالا ترین حد خود می باشد و کیفیت بالایی دارد. پس ضایعات ناشی از مواد پرتی در تولید و رشته سازی را نیز ندارد. همچنین مناسب ترین گزینه جهت استفاده در کالا های خواب می باشد. زیرا کاملا تمیز و عاری از هر گونه میکروب و باکتری تولید می شوند. علاوه بر کالای خواب و منسوجات، استفاده از الیاف در ساخت عروسک های کودکان بسیار مورد توجه قرار دارد.

ویژگی الیاف پلی استر ویرجین

رنگ الیاف ویرجین در چندین نمونه پر مصرف مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به نیاز مصرف کننده، الیاف پلی استر بیشتر به رنگ سفید مورد استقبال قرار گرفته است. البته الیاف  ویرجین در رنگ های مختلف سفارشی قابل تولید و استفاده می باشند. الیاف پلی استر سفید به طور کلی در دو نوع براق و نیمه مات مورد استفاده قرار می گیرد. گرید تولید الیاف بسته به قیمت و نیاز بازار تولید می شود که معمولا با استحکام بالا و متوسط می باشند. انتخاب الیاف با درجه استحکام مختلف به انتخاب مشتری گذاشته شده است.

الیاف پلی استر ویرجین

الیاف ویرجین

طول برش الیاف ویرجین در اندازه های مختلف و سفارشی قابل تولید هست. سایز برش الیاف از 3 سانتی متر الی 12 سانتی متر دارای طول متغیر هست. هر چند این بازه برش بیشتر مورد استفاده و فروش قرار می گیرد، اما امکان برش در سایز های خارج از محدوده گفته شده نیز فراهم هست که مستلزم سفارش سازی می باشد. لازم به ذکر هست الیاف ویرجین در مقاطع گرد تولید شده و سطح مقطعی مدور دارند.

الیاف پلی استر سمی ویرجین (Semi-Virgin )

الیاف پلی استر سمی ویرجین به معنی نیمه خالص بوده و سهم مواد ناخالص در ساخت الیاف تقریبا برابر با مواد خالص می باشد. البته این میزان بوسیله مشخصات الیاف مستند میگردد. این نوع الیاف از الیاف  ویرجین صرفه اقتصادی بیشتری داشته و ارزان تر هست. همچنین با توجه به سهم قابل توجه مواد اولیه خالص در ساخت این دسته از الیاف، کیفیت خوبی را نیز دارا می باشد. الیاف پلی استر نیمه خالص در چندین شکل به فروش میرسد. شکل اول به صورت حلاجی شده هست که الیاف حجم بسیاری را اشغال کرده و همچنین بسیار نرم تر شده و ساختار پفکی به خود دارند. شکل دوم نیز به صورت توپی و گرد هستند که این نوع الیاف از پراکندگی جلوگیری کرده و دارای حجم متراکم می باشند. الیاف پلی استر سمی ویرجین توپی مناسب ترین گزینه برای ساخت انواع بالش ها می باشند.

الیاف پلی استر ریسایکل

معنی لغوی ریسایکل مفهوم بازیافت و حداقل یک بار استفاده شده را دارد. الیاف پلی استر متشکل از مواد غیر پتروشیمی (بازیافتی) دارای مواد اولیه کاملا بازیافتی می باشد. این نوع از الیافت نسبت به دو نوع گفته شده، دارای کیفیت پایین تری هستند. همچنین مواد اولیه تولیدی نیاز به پاکسازی، شستشو و ضد عفونی دارند. علاوه بر این الیاف پلی استر ریسایکل پس از تولید نیز نیاز به ضد عفونی دارند. زیرا مصارف استفاده از این نوع الیاف معمولا ارتباط مستقیمی با انسان ها داشته و تبعاتی برای سلامتی در پی دارد. مواد اولیه ساخت الیاف ریسایکل متشکل از پت خرد شده آب معدنی، نوشابه و سایر مواد نوشیدنی می باشد.

مزایای استفاده از الیاف پلی استر ریسایکل، به کار گیری و مصرف منابع پلیمریست که روزانه به عنوان زبانه به دور ریخته می شود. از این روبه طبیعت کمک کرده و آلودگی های زیست محیطی را کاهش می دهیم. همچنین استفاده از الیاف پلی استر ریسایکل دارای هزینه های بسیار کم تری نسبت به الیاف ویرجین می باشد و صرفه اقتصادی بیشتری را در بر دارد.

قیمت الیاف پلی استر ویرجین

با توجه به نوسانات قیمت و عدم ثبات در ارائه قیمت الیاف، لازم به ذکر هست که برای استعلام قیمت تمام محصولات با ما ارتباط برقرار نمایید. از این رو فروش به قیمت روز صورت می پذیرد.