الیاف پلی استر و خرید الیاف پلی استر

الیاف پلی استر، شاید امروز یکی از پرکاربرد ترین الیاف در زندگی روزمره ما باشند. از بالشتی که روی آن استراحت میکنیم، مبلی نرم و زیبا که روی آن می نشینیم، لباس گرمی که می پوشیم، نخی که با آن میدوزیم و بسیاری از چیزهایی که بصورت روزمره با آنها در ارتباط هستیم از الیاف پلی استر ساخته شده اند. آنچه الیاف پلی استر را مهم تر و ارزشمند تر می کند، نحوه تولید آنهاست که ماجرایی طولانی و جذاب دارد. در ادامه این مطلب با تمام ویژگی ها از تولید تا استفاده از الیاف پلی استر آشنا می شویم.

الیاف پلی استر چگونه ساخته می شوند؟

الیاف پلی استر انواع مختلفی دارند و ممکن است روش های متفاوتی برای تولید آنها وجود داشته باشد اما میتوان گفت 90% از این محصول که ما در زندگی از آنها بهره میبریم، به روش بازیافتی و از بطری های PET تولید می شوند. در این روش برای تولید فایبر ها ابتدا بطری های PET جمع آوری (یا خریداری) می شوند و در مرحله اول بطری های پت با خورد شدن به پرک های کوچک خورد و تقسیم بندی می شوند. سپس این پرک های ساخته شده از بطری های PET با دقت وارد دستگاه های ساخت این نوع از فیبر شده و پس از دریافت حرارت بصورت رشته هایی از این کالا تبدیل می شوند. این رشته های فایبر با گذر از مراحل مختلف و دریافت Acid Wash و فراوری های دیگر به الیاف پلی استر گوناگون تبدیل می شوند.

تماس برای خرید الیاف از شرکت شیوا فایبر

برای دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید روند تولید این محصول را در ویدیوی زیر ببینید: (پخش از یوتیوب)

الیاف پلی استر چه ویژگی هایی دارند؟

الیاف پلی استر در بین تمام الیاف شیمیایی از محبوبیت بیشتری برخوردارند. ویژگی های منحصر به فرد این الیاف به دلیل وجود قطعات آلیفاتیک و معطر در زنجیره های ماکرومولکولی و ساختار منظم مولکولی است. پلی (اتیلن ترفتالات) (PET) پلی استر غالب است که برای تولید فیبر استفاده می شود ، نه تنها به دلیل خواص خوب در استفاده نهایی و تولید به صرفه بلکه به دلیل سهولت در اصلاح فیزیکی و شیمیایی است. در ادامه این مطلب می توانید اطلاعات اولیه در مورد شیمی ، فن آوری ساخت و ساختار PET و الیاف PET اصلاح شده را بررسی نمایید. ساختار الیاف پلی استر به دلیل ایجاد کشش استاندارد در حین تولید و عملیات حرارتی خاص و استانداردی که روی الیاف صورت میگیرد همواره جذاب و مثال زدنی است.

چگونه میتوان آنها را تولید کرد؟

همانطور که میدانید تولید الیاف و بخصوص تولید  پروسه هایی طولانی و گاها شیمیایی دارد و اینکه بتوان با هزینه های کم و در محیط های کوچک اقدام به تولیداین کالا نمود امری تقریبا غیر ممکن است. در کشورمان ایران، کارخانه های محدودی وجود دارند که برای مدت طولانی مشغول تولید الیاف پلی استر هستند و می توان گفت قلب تپنده ی نظام تولید  در خاورمیانه به حساب می آیند. از جمله این کارخانجات میتوان به شیوا فایبر اشاره نمود که مدتی طولانیست به تولید انواع الیاف پلی استر مشغول است. در ادامه می توانید تصاویر مربوط به خط تولید  در کارخانه شیوا فایبر را ببینید.

خط تولید الیاف پلی استر

الیاف پلی استر در کجا استفاده می شوند؟

الیاف پلی استر بافتنی به صورت فراوان در پوشاک و اثاثیه منزل ، از پیراهن و  کت و کلاه و شلوار گرفته تا  پتو ، مبلمان استفاده می شود. الیاف پلی استر صنعتی در تقویت کننده های تایر اتومبیل ، پارچه های تسمه نقاله ، تسمه های ایمنی ، پارچه های روکش دار با جذب انرژی بالا استفاده می شود. از این محصول به عنوان بالشتک ، مواد عایق و بالش ، بالش و روکش مبلمان استفاده می شود. نکته ای جذاب و شاید تا حدود نا آشنا برای شما وجود دارد و آن نکته این است که این محصولات و به طور کلی پارچه هایی که از این نوع از الیاف تولید شده باشند به شدت در برابر لک شدگی مقاوم هستند. این بدان معنا نیست که این پارچه های به هیچ عنوان لک نمی شوند اما میتوان گفت پارچه هایی که با این نوع از الیاف شاخته شده اند، بسیار دیرتر از سایر الیاف دچار لک شدگی و کثیفی می شوند.

کاربرد الیاف پلی استر
نمونه الیاف پلی استر

خرید الیاف پلی استر

خرید تمام فایبر ها را میتوان به روش های گوناگون انجام داد. از خرید آنلاین الیاف پلی استر گرفته تا بازدید رسمی از کارخانجات تولیدی و خرید الیاف  بصورت حضوری، روش هایی است که میتوان برای خرید این محصول از آنها بهره برد. از مهمترین کارخانجاتی که میتوان خرید  را از طریق آنها انجام داد میتوان به کارخانه فایببر فیل در ایتالیا اشاره کرد که میتوانید از اینجا به وبسایت این کارخانه دسترسی داشته باشید.

اما برای خرید الیاف پلی استر در ایران میتوان به الیاف شیوا اشاره کرد که مدت ها است در حال تولید و فروش الیاف پلی استر برای مصارف داخلی و صادرات این محصول به خارج از کشور است. خرید الیاف پلی استر از طریق کارخانه شیوا فایبر بسیار ساده است. کافیست از بالای همین صفحه به صفحه تماس با ما رفته و درخواست خود را برای خرید  ثبت کنید. کارشناسان شیوا فایبر در مدتی بسیار کوتاه با شما ارتباط برقرار خواهند کرد و نمونه محصول جهت خرید به دست شما خواهد رسید.

بسته بندی الیاف پلی استر

الیاف پلی استر را میتوان به روش های گوناگون بسته بندی نمود. اما یکی از رایج ترین بسته بندی ها برای این الیاف استفاده از بندیل های بزرگ یا همان عدل های بزرگ است. که تحت فشار بسته بندی می شوند. این نوع از بسته بندی به سبب نوع بسته بندی و استفاده از بندیل ها و عدل های بزرگ، جابجایی، نقل و انتقال داخلی و نقل و انتقال  به داخل و یا خارج از کشور را بسیار ساده می نماید. این در حالی است که عموما کارخانجات تولید الیاف درباره نوع بسته بندی درخواستی و مقدار و حجم بسته بندی الیاف در هنگام سفارش گیری از مشتریان خود سوال میکنند. اما بسته بندی های بزرگ بندیلی و عدلی برای جابجایی های بزرگ طولانی و ارسال آنها به نقاط مختلف جهان اهمیت و کاربرد ویزه ای دارند. نمونه هایی از بسته بندی را میتوانید در تصاویر زیر ببینید. این بسته بندی  عموما در کارخانجات بزرگ تولید توسط ابزار آلات و دستگاه های تمام اتوماتیک انجام می شود.

 

سایر موارد استفاده

این نوع از محصولات استفاده هایی بسیار زیاد دارند اما درباره سایر موارد استفاده از این محصول خوب میتوان به نمایشگرهای کریستال مایع، هولوگرام، فیلتر، فیلم دی الکتریک برای خازن ها، عایق فیلم برای سیم و نوارهای عایق اشاره کرد. البته بغیر از موارد گفته شده در این مقاله، آنها موارد استفاده دیگری نیز دارند. برای آشنایی هرچه بیشتر با این محصول خاص میتوانید ویدیوی زیر را با دقت ببینید (پخش از یوتیوب)

ویژگی های ذاتی الیاف پلی استر

درباره ویژگی های ذاتی و شیمیایی این کالا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  تقریبا ضد سایش هستند و میتوان در این موارد از آنها بهره برد.
  • بسیار انعطاف پذیر هستند و در صورت تغییر شکل سریعا به شکل قبلی باز میگردند.
  • دمای بسیار بالا می تواند آنها را آب کرده و به شکل مذاب در بیاورد.
  • این نوع از فایبر را می توان به راحتی شست و از آنها لباس تهیه کرد.
  • این الیاف به هیچ عنوان جاذب رطوبت و آب نیستند.
  • در صورت خیس شدن با توجه به عدم نفوذ آب به آنها، سریعا خشک می شوند.
  • الکتریسیته ساکن را جذب خود میکنند.
  • همانطور که فایبر های پلیستر جاذب رطوبت نیستند، اما بصورت سنتتیک جاذب روغن هستند.
  • این نوع از محصولات الیافی بسیار قوی هستند (البته الیاف نایلون از آنها قوی ترند).

ویژگی های شیمیایی الیاف پلی استر:

  • این محصول در برابر مواد قلیایی ضعیف با دمای بالا مقاومت بالایی دارند.
  • اسید های ضعیف حتی در دمای جوش نمیتوانند به این محصول صدمه بزنند.
  • این محصول در برابر حل کننده های طبیعی کاملا ایمن است اما هیدروکلریک اسید و سولفوریک اسید میتوانند به این الیاف صدمه بزنند.

بسیاری از ویژگی های دیگر درباره این محصول جذاب وجود دارد که به دلیل طولانی بودن از آنها صرفنظر می کنیم.

تاریخچه الیاف پلی استر

اولین الیاف پلی استر دست ساز توسط DuPont در سال 1946 ساخته شد و با نام تجاری Terylene به فروش رسید. اکثر فیبر های پلیستر امروزی از اسید ترفتالیک و اتیلن گلیکول (PET) تشکیل شده اند. پارچه ها و نخ های پلی استر ساخته شده از این نوع پلی استر ، محکم ، بسیار الاستیک هستند  و در برابر سایش و چین و چروک مقاومت بالایی دارند. با این حال ، میتوان گفت که این محصول به اندازه الیاف نایلون قوی نیستند.

در سال  1926دانشمند آمریکایی والاس کاروترز برای اولین بار کشف کرد که الکل ها و اسیدهای کربوکسیل می توانند با هم مخلوط شوند و فیبرهای مصنوعی ایجاد کنند. متأسفانه کار او روی پلی استر موقتاً متوقف شد تا روی نایلون تمرکز کند.

در سال 1939 دانشمندان انگلیسی جان وینفیلد و جیمز دیکسون کار Carother را ادامه دادند. در سال 1941 ، آنها پلی اتیلن ترفتالات (PET یا PETE) را به ثبت رساندند ، که پایه ای برای الیاف مصنوعی مانند داکرون و تریلن است.

در سال 1946مجامع آمریکایی DuPont کلیه حقوق قانونی را از ICI خریداری کرد. در سال 1950 ، آنها  Dacron و در سال 1952 ، Mylar را تولید کردند.

در سال 1951  برای اولین بار به عنوان پارچه ای معجزه آسا که بدون هیچ گونه چین و چروک و نشانه ای از سایش قابل ساییدگی ، کشیدن و شستشو بود ، به مردم معرفی شد.

این نوع از فایبر گاهی اوقات همراه با الیاف طبیعی مخلوط می شوند و به ترکیبی از الیاف مختلف تبدیل میشوند تا به برخی از خصوصیات مخلوط دست یابند. به عنوان مثال ، مخلوط های پنبه و پلی استر می توانند محکم ، ضد چین و چروک و پارگی باشند و باعث کاهش جمع شدگی شوند. فیبر مصنوعی در مقایسه با الیاف حاصل از گیاه ، مقاومت بهتری در برابر آب ، پارگی و محیط دارند. با این حال ، ترکیبات پنبه – پلی استر نسبت به پنبه تنفس کمتری دارند و رطوبت بیشتری را هنگام چسبیدن به پوست به دام می اندازند. همچنین در برابر شعله مقاومت کمتری دارند و در صورت اشتعال می توانند ذوب شوند.

سخن آخر از شیوا فایبر

غیرقابل انکار است که الیاف گوناگون پلی استر در طیف گسترده ای از بخشها از کاربردهای مفید بسیار زیادی برخوردار است. مانند هر ماده مصنوعی ، واکنش هایی نیز ممکن است رخ دهد ، اما این موارد بسیار محدود است ، به ویژه هنگامی که پلی استر با الیاف دیگر مانند پنبه مخلوط شود. واکنش های جانبی به پارچه ها و منسوجات (حتی موارد طبیعی) همیشه ممکن است ، اما به طور کلی ، استفاده از پلی استر می تواند بسیار مفید و مفید باشد.

پارچه های تولید شده از این نوع از فایبر یا همان پارچه های پلی استری با توجه به عدم توانایی در جذب رطوبت نمیتوانند لباس های مناسبی برای مناطق مرطوب یا بسیار سرد باشند. به همین جهت این نوع از محصولات عموما برای مناطقی استفاده می شود که دمایی متعادل و آب و هوایی معتدل دارند. پس از در نقاطی از کره زمین زندگی می کنید که بسیار سرد یا بسیار گرم است به احتمال زیاد نمیتوانید از الیاف و پارچه های پلی استر استفاده کنید.

محصولات جدید پلی استری که در دهه های اخیر تولید شده اند، آنقدر با کیفیت و کارا هستند که میتوانند مانند ابریشم یا حریر نقش آفرینی کنند و برای استفاده کنندگان خود جذاب باشند. اما نکته مهم درباره این محصول شگفت انگیز این است که تمام پلی استر ها از یک نوع و با یک کیفیت نیستند. برخی از آنها کیفیتی بالا و نزدیک به ابریشم دارند و برخی از آنها بسیار ضعیف هستند که بسته به نوع استفاده ای که از آنها دارید میتوانید یکی از انواع پلی استر ها را برای خود انتخاب کنید.

ممنونیم که در این نوشته همراه ما بودید. شما می توانید نظرات خودتان را درباره این مقاله و سوالات خود را درباره الیاف پلی استر بصورت کامنت در انتهای همین پست برای ما و دوستانمان به اشتراک بگذارید تا در اسرع وقت نسبت به پاسخگویی به سوال شما اقدام نماییم.

شرکت الیاف شیوای دلیجان (شیوا فایبر)

موارد استفاده از الیاف پلی استر