الیاف پر یا پشم

دکتر میشل بروس، روان پزشک و نویسنده کتاب «خواب زیبا» می گوید: «داشتن بالشی مناسب هنگام خواب تنها به بهبود کیفیت خواب ما کمک نمی کند، بلکه باعث می شود استراحتی سالم و کامل هم داشته باشیم و صبح روز بعدمان را با شادابی بیشتری آغاز کنیم.» دکتر اندرو هچ، جراح ارتوپدی هم معتقد است که بالش نامناسب باعث ابتلا به گردن درد، درد شانه و بازوها و حتی سردرد می شود…

دکتر میشل بروس، روان پزشک و نویسنده کتاب «خواب زیبا» می گوید: «داشتن بالشی مناسب هنگام خواب تنها به بهبود کیفیت خواب ما کمک نمی کند، بلکه باعث می شود استراحتی سالم و کامل هم داشته باشیم و صبح روز بعدمان را با شادابی بیشتری آغاز کنیم.» دکتر اندرو هچ، جراح ارتوپدی هم معتقد است که بالش نامناسب باعث ابتلا به گردن درد، درد شانه و بازوها و حتی سردرد می شود…

به همین دلیل این ۲ متخصص راه هایی را برای انتخاب بالش مناسب به افراد پیشنهاد کرده اند که در ادامه با آنها آشنا می شویم.

اگر به پشت می خوابید:کسانی که عادت دارند به پشت بخوابند، باید بالش های نازک تری انتخاب کنند تا سرشان بیش از اندازه در بالش فرو نرود. به علاوه اگر بالش شما کمی قوس هم در قسمت پایینی اش داشته باشد، امکان تکان خوردن بیش از حد گردن و فرورفتن سروگردن در بالش، کمتر برایتان پیش می آید. اگر عادت خوابیدن به پشت دارید، بهتر است بالش نازکی هم بین زانوهای خود قرار دهید تا فشار کمتری به کمرتان وارد شود.

اگر به پهلو می خوابید:افرادی که عادت دارند به پهلو بخوابند، باید بالش های سفت تری را برای خودشان انتخاب کنند که این بالش ها بتوانند به راحتی فاصله بین گوش و شانه شان را پر کنند. قراردادن یک بالش نازک و کمی سفت در میان زانوها هم باعث می شود تعادلی بین حالت پاها، زانوها و باسن هنگام خوابیدن پیش بیاید.

اگر به شکم می خوابید:اگر عادت به خوابیدن روی شکم دارید، باید به دنبال بالش هایی نازک و کاملا مسطح باشید. در این نوع خوابیدن حالت سر چندان تحت تاثیر بالش قرار نمی گیرد اما برای پیشگیری از ابتلا به کمردرد احتمالی باید یک بالش بسیار نازک و مسطح را هم زیر شکمتان قرار دهید. اگر گردن درد یا مشکل برگشت اسید معده به مری دارید، بهتر است هرگز روی شکم نخوابید.

اگر باردار هستید:بیشتر خانم های باردار به خصوص در ماه های آخر بارداری خود به پهلو می خوابند و ممکن است بزرگی و سنگینی شکم باعث آزار آنها در طول مدت خواب شود. چاره مشکل این مادران باردار، استفاده از بالش های بارداری است که برای قراردادن زیر شکم طراحی و تولید شده اند و در بیشتر داروخانه ها هم پیدا می شوند.

اگر زانودرد دارید:اگر زانودرد دارید و به پهلو می خوابید بهتر است از بالش های طبی مخصوص زانودرد استفاده کنید. این بالش ها باید هنگام خواب بین دو زانو قرار بگیرند و از ساییده شدن آنها روی یکدیگر و تشدید دردشان پیشگیری کنند.

اگر بالش تان فومی است:اگر طرفدار بالش های فومی هستید بهتر است انواعی را انتخاب کنید که تراکم فوم آنها بیشتر و فشرده تر است. در این صورت فوم داخل بالش به سادگی نمی شکند و نرمی بیش از اندازه آن هم باعث فرو رفتن سر و گردن در بالش نمی شود. بالش های فومی فشرده و متراکم، حمایت بیشتری از سر و گردن شما در طول مدت خواب خواهند کرد. ضمن اینکه بالش های فومی برای افراد مبتلا به آسم یا آلرژی بسیار مناسب هستند.

اگر بالش تان پشمی و پنبه ای است:این بالش ها جزو آلرژی زاترین بالش ها هستند و به هیچ عنوان استفاده از آنها برای بچه ها، سالمندان، بیماران مبتلا به ناراحتی های تنفسی و آسم توصیه نمی شود. پشم و پنبه به سرعت گردوغبار و قارچ ها را به خود جذب می کنند و آنها را تا مدت ها در خود نگه می دارند. ناگفته نماند که بالش های پشم و پنبه از بالش های پر یا ویسکوز کمی سفت تر هستند و به درد کسانی می خورند که عادت به استفاده از بالش های سفت دارند. ضمن اینکه بالش های پشمی و پنبه ای به اندازه کافی گرم و مناسب فصل های سرد سال هستند.

اگر بالش تان از کرک و پر است:بسیاری از متخصصان خواب و ارتوپد، بالش هایی که با پر، کرک یا ترکیبی از پر و کرک تهیه شده اند را جزو مناسب ترین و راحت ترین بالش ها برای خواب می دانند. درجه نرمی این بالش ها به حدی نیست که سروگردن در آن کاملا فرو روند و از طرفی هم آنقدر سفت نیستند که نتوان هنگام چرخیدن و تغییر حالت در خواب آنها را به شکل دلخواه و مطلوب درآورد. درجه نرمی و سفتی مناسب این بالش ها باعث می شود که بهترین حمایت را از سروگردن هنگام خواب داشته باشند. اگر به دلیل ابتلا به ناراحتی های تنفسی و حساسیت های مختلف دور بالش های پر را خط کشیده اید، بهتر است بدانید تحقیقات جدید ثابت کرده اند که میزان حساسیت زایی این بالش ها به هیچ عنوان بیشتر از بالش های تهیه شده از الیاف مصنوعی نیست. با این حساب تنها افرادی باید از از بالش های پر دوری کنند که واقعا به خود پر حساسیت دارند.

اگر بالش تان از الیاف مصنوعی است:این بالش ها در صورتی خوب و مناسب هستند که با الیاف بسیار زیاد و متراکمی

پر شده باشند. اگر میزان الیاف به کار رفته در این بالش ها کم باشد، سروگردن به راحتی در آنها فرو می روند و خوابی همراه با گردن درد را برایمان به ارمغان می آورند. چنین بالش هایی گزینه مناسبی برای افراد مبتلا به آلرژی هستند؛ البته به شرطی که پارچه رویی آنها از جنس نخ باشد.

اگر بالش تان بلند است:بهترین و استانداردترین اندازه بالش بین ۵۰ تا ۶۶ سانتی متر است. ارتفاع بالش هم بیشتر به راحتی هر فردی هنگام خواب برمی گردد. هرچند متخصصان معتقدند بالش ها نباید بیش از اندازه بلند باشند، اما این را هم می گویند که اگر عادت به خوابیدن با بالش بلند دارید و با این کار احساس ناراحتی در ناحیه سر، گردن و شانه ها نمی کنید نیازی به ترک عادتتان وجود ندارد.

بالش ها را چطور بشوییم؟

تمام انواع بالش را می توان داخل ماشین لباسشویی انداخت و شست به جز بالش های پشمی و پنبه ای. پشم و پنبه در اثر شستشو داخل ماشین لباسشویی به هم می چسبند و به اصطلاح، گوله گوله می شوند. برای شستن بالش های پشمی و پنبه ای باید پارچه رویی بالش را بشکافید و پشم و پنبه را جداگانه بشویید و پس از خشک شدن با دست آنها را از هم باز کنید و دوباره داخل پارچه بالش را با آنها پر کنید. بهتر است برای رهایی از شستن پردردسر بالش ها، حتما روی آنها یک ملحفه ضخیم بیندازید و آن را هفته ای یک بار بشویید. در این صورت شستن بالش به سالی یکبار محدود می شود.

نوزادان هم بالش می خواهند؟

نشانگان مرگ ناگهانی در اثر فرو رفتن صورت نوزادان در بالش های نرم و نازک و خفه شدنشان پیش می آید. به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند تا حدود ۲ سالگی کودکتان را روی بالش نخوابانید و تخت او را تنها با تشکی نسبتا سفت و بدون هیچگونه بالش، نازبالش، کوسن یا عروسک بزرگ و کوچک پشمالو پر کنید. آنها تاکید می کنند برای پیشگیری از برخورد سر کودک با نرده های تخت به جای قرار دادن بالش های متعدد در کنار نرده از یک پتوی سبک و نازک برای پوشاندن میله ها کمک بگیرید.

یک نکته دیگر و….

محتویات داخلی بالش های حاضری که از پر، کرک، پشم یا پنبه تهیه شده اند پیش از قرار دادن داخل بالش در کارخانه به خوبی شسته و ضدعفونی می شوند. اگر قرار است خودتان در خانه بالشی تهیه کنید، بهتر است برای اطمینان از پاکیزه بودن پر، پشم، پنبه یا کرک حتما آنها را پیش از قرار دادن داخل بالش با آب جوش و مواد شوینده و ضدعفونی کننده خوب بشویید تا حشره یا آلودگی خاصی در آنها باقی نماند و باعث دردسرتان نشود